Już od 1 stycznia 2020 roku podatnicy będą mieli możliwość ułatwionego dokonywania wpłat do urzędów skarbowych. Do tego celu będą mogli skorzystać ze specjalnego rachunku podatkowego utworzonego indywidualnie dla każdego podatnika. Dziś podsumujemy najważniejsze informacje o mikrorachunku podatkowym, podpowiemy jak to wygląda w praktyce, oraz jak sprawdzić swój numer rachunku. Zapraszamy!

Co to jest mikrorachunek podatkowy

Zacznijmy od podstawowych informacji. Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek który posłuży do wpłat PIT, CIT i VAT. Tak jak wspomnieliśmy od 1 stycznia 2020 r. podatnicy i pracodawcy- płatnicy zrobią płatności do urzędu skarbowego za jego pomocą. Co ważne mikrorachunek służy tylko i wyłącznie do wpłat podatku. Zwrot nadpłat i podatków będzie się odbywał tak jak dotychczas, czyli na tzw ROR.

Mikrorachunek podatkowy będzie składać się z 26 znaków: LK10100071222YXXXXXXXXXXXX, gdzie:

• LK – oznacza liczbę kontrolną,

• Wartość 10100071 – stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer rozliczeniowy w NBP,

• wartość 222 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer uzupełniający w NBP,

• Y=1, gdy użyjesz numeru PESEL,

• Y=2, gdy użyjesz NIP,

• po znaku Y będzie podany twój PESEL lub NIP,

• na kolejnych pozycjach będą zera, tak aby rachunek składał się z 26 znaków.

Do końca bieżącego roku będziemy płacić podatku zgodnie z aktualnymi regulacjami prawnymi, czyli na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego przeznaczonego dla danego podatku. Natomiast każda płatność za podatki opłacana po 31 grudnia 2019 roku podlegać już będzie wpłacie na mikrorachunek podatkowy, nawet należności dotyczące zobowiązań podatkowych z lat ubiegłych!

Jak i gdzie sprawdzić numer swojego mikrorachunku podatkowego?

Numer nadawany jest każdemu podatnikowi i płatnikowi automatycznie – to znaczy, że nie ma wymogu składania wniosków do urzędu skarbowego.

Aby sprawdzić swoj mikrorachunek podatkowy masz dwie możliwości. Pierwsza, raczej oczywista – przy osobistej wizycie w urzędzie skarbowym. Druga możliwość jest już znacznie wygodniejsza. Ministerstwo Finansów przygotowało specjalny Generator Mikrorachunku Podatkowego pod TYM LINKIEM

Wystarczy, że wejdziesz na podlinkowaną stronę i wpiszesz:

• PESEL, jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej, nie jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT lub prowadzisz działalność gospodarczą i pracujesz na umowę o pracę

• NIP, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i jesteś podatnikiem VAT lub jesteś podatnikiem na podstawie odrębnych ustaw (nie obejmuje cię ewidencja PESEL)

Wygenerowanie i prowadzenie mikrorachunku podatkowego nie wiąże się z żadnymi kosztami. Generator działa za darmo 24/7. Można zatem za darmo, o każdej porze dnia czy nocy wygodnie sprawdzić swój numer rachunku przez internet. Numer mikrorachunku zawsze będzie taki sam, nawet gdy zmienicie adres zamieszkania, czy nazwisko. Trzeba przyznać, że to spore udogodnienie i przynajmniej jakiś krok w kierunku uproszczenia i usprawnienia niektórych formalności. Nawet jeśli nie “7 milowy” to przynajmniej w dobrą stronę 😉

Mikrorachunek podatkowy – podsumowanie

Na koniec chcemy Was uczulić, aby poprawnie podać swój identyfikator podatkowy, bo to na podatniku spoczywa odpowiedzialność jego prawidłowego wygenerowania. Nie korzystajcie też z innych stron niż podatki.gov.pl. Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze korzyści, ale jesteśmy ciekawi jak Wy oceniacie tę zmianę?

Najważniejsze korzyści mikrorachunku podatkowego:

• numer rachunku otrzymujemy automatycznie i bezpłatnie

• w wygodny i prosty sposób zapłacisz PIT, CIT i VAT na stały, indywidualny rachunek bankowy

• jeden rachunek zamiast oddzielnych dla każdego podatku

• szybko sprawdzisz numer mikrorachunku podatkowego przez internet

• jeśli przeprowadzisz się, zmienią się Twoje dane – nadal będziesz posługiwać się tym samym mikrorachunkiem podatkowym,

• zmniejsza się ryzyko zamieszania i błędnych przelewów na niewłaściwe konta

• szybsza obsługa płatności PIT, CIT i VAT to także szybsze formalności. Na przykład zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Pamiętajcie! Przed terminem płatności podatku upewnijcie się, że znacie numer swojego mikrorachunku podatkowego! Bez tego nie zapłacisz należności z tytułu podatków PIT, CIT i VAT. A to z kolei nie byłoby najlepszym sposobem na rozpoczęcie 2020 roku 😉