Po pakiecie 100 zmian dla firm, oraz Konstytucji Biznesu, o których już wspominaliśmy na blogu, pojawił się kolejny pakiet zmian dla przedsiębiorców. Co nowego wnosi i dla kogo? Jakie przyniesie korzyści i uproszczenia dla przedsiębiorców? O tym krótko w dzisiejszym wpisie.

Pakiet MŚP – co to takiego?

Tak zwany pakiet MŚP to zbiór prawie 50 uproszczeń dla przedsiębiorców, który w listopadzie został przyjęty przez rząd. To nowelizacja wybranych ustaw, która ma usprawnić i ułatwić życie przedsiębiorców, głównie małym i średnim firmom. Zmiany dotyczą głównie prawa podatkowego i gospodarczego. Jak wyliczono – poprawione przepisy mają nie tylko uprościć niektóre procedury i przepisy, ale też sprawić, że przedsiębiorcy przez 10 najbliższych lat zaoszczędzą około 4 miliardów złotych.

Większość zaproponowanych i przyjętych zmian zacznie obowiązywać od przyszłego roku, a część od 2020 r. Pakiet MŚP w założeniu ma poprawić płynność firm, zmniejszyć biurokrację. Ma być realnym wsparciem, usprawnieniem, ma pozwolić przedsiębiorcom na większe oszczędności. Na czym będą polegać te udogodnienia? Co zmieni się w praktyce i jakie korzyści przyniosą zaplanowane zmiany dla małych i średnich przedsiębiorców?

Pakiet MŚP – co wnosi i co zmienia?

Poniżej przygotowaliśmy listę najważniejszych zmian jakie niesie ze sobą pakiet usprawnień dla małych i średnich przedsiębiorstw. Z krótkim omówieniem i opisem. Ale jeśli w trakcie lektury pojawią się u Was wątpliwości, uwagi, dodatkowe pytania – pamiętajcie, że jesteśmy do Waszej dyspozycji.

Pakiet MŚP – lista najważniejszych zmian dla przedsiębiorców:

• Pakiet MŚP przewiduje podwyższenie progu sprzedaży, który uprawnia do uzyskania statusu małego podatnika. Z dotychczasowych 1,2 mln euro do 2 mln euro. Status małego podatnika to z kolei możliwość łatwiejszej amortyzacji, czyli zaliczenie całej wartości środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia do ewidencji. Jednorazowa amortyzacja w porównaniu do liniowego sprawia, że w przypadku dużego kosztu uzyskania przychodu, podatek w roku odliczenia jest zdecydowanie mniejszy. Inna korzyść z posiadania statusu małego podatnika to kwartalny sposób rozliczania zaliczek, co w praktyce oznacza mniejszą ilość formalności m.in. cztery przelewy zamiast dwunastu.

• Nowelizacja wprowadza również istotne zmiany w funkcjonowaniu spółek z o.o. Możliwe będzie m.in. podejmowanie uchwał przez wspólników na odległość. W trybie obiegowym. Wprowadzona zostanie też reguła zwrotu zaliczek pobranych na poczet dywidendy, gdy firma poniesie straty, albo nie osiągnie zakładanych zysków.

• Pakiet MŚP wprowadza też możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu wynagrodzenia małżonka. To zmiana na którą czekali szczególnie właściciele firm rodzinnych. Zgodnie z nowymi przepisami, właściciel firmy będzie mógł uwzględnić wynagrodzenie wypłacane mężowi lub żonie, w koszty uzyskania przychodu. O tym co można wliczać w koszty firmowe pisaliśmy niedawno, zerknijcie. Podatnik zatrudniający małżonka (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, albo o dzieło) będzie przez fiskusa traktowany tak samo, jak podatnik zatrudniający osobę spoza rodziny.

• Obniżone zostają również koszty firmowe związane z BHP. Choćby poprzez likwidację obowiązkowych szkoleń okresowych BHP dla ok. 6 milionów pracowników branż najmniej wypadkowych. Będzie to dotyczyć głównie pracowników biurowych zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, w rozumieniu przepisów o ZUS.

• Pozostając jeszcze w temacie BHP – ustawa podnosi próg do którego pracodawcy nie będą musieli zatrudniać specjalisty od BHP i będą mogli samodzielnie pełnić tę funkcję. Z dotychczasowych 20 pracowników limit wzrasta do 50, także tu też możemy mówić o sporym udogodnieniu dla przedsiębiorców.

• Pakiet MŚP wprowadza możliwość jednorazowego odliczania straty podatkowej do 5 mln zł. Dopiero nadwyżka tej kwoty będzie rozliczana na „starych” zasadach, uwzględniających 50% w roku. Jak podkreśla Ministerstwo, ta zmiana pozytywnie wpłynie na płynność finansową firm, ale jest też dużym ułatwieniem formalnym. Przy jednorazowym rozliczeniu straty, dokumenty składamy tylko raz.

• Kolejna zmiana, to skrócenie terminu uprawniającego wierzyciela (który nie otrzymał należności) do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT. Dotychczas było to 150 dni, po nowelizacji termin skróci się do 90 dni.

• Skrócony zostaje też okres przechowywania sprawozdań finansowych do 5 lat. Obecnie ten obowiązek jest bezterminowy, co rodzi niejednokrotnie spore niedogodności.

• Nowelizacja wprowadza zmiany w obowiązkach informacyjnych przedsiębiorców. Między innymi dotyczące okresu zawieszenia działalności i prowadzenia ksiąg dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego

• Inne wprowadzone ułatwienie to zwolnienie podatkowe w CIT, od niektórych dochodów alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) uzyskanych ze zbycia udziałów/akcji.

• Zwolnienie z podatku (wypłaconych od ubezpieczyciela) kwot odszkodowań przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku. Zwolnienie to ma dotyczyć wszystkich środków trwałych, z wyjątkiem auta.

• Ustawa zakłada ponadto ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną. Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane – opracowują je samorządy, co jak wskazuje resort rozwoju, utrudnia przedsiębiorcom, posiadającym nieruchomości na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom.

• Kolejna nowość to możliwość wezwania telefonicznego lub mailowego przez ZUS lub pracodawcę ubezpieczonego ws. „kontroli czasowej niezdolności do pracy”.

• Ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną. Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane co utrudnia działanie przedsiębiorcom.

Jak widzicie zmian w przepisach jest sporo, a i tak nie wspomnieliśmy o wszystkich. Planowane są m.in. zmiany dotyczące sukcesji firm. Chodzi o wypracowanie rozwiązań, które pozwolą na płynne zmiany pokoleniowe w firmach rodzinnych. Jak wspomniała minister Emilewicz: „Chodzi o to, by firma nie umierała wraz ze śmiercią swojego właściciela, tylko mogła się dalej rozwijać w rękach spadkobierców.”

Star-upy też mogą liczyć na pewne udogodnienia, resort kończy właśnie prace nad nowymi rozwiązaniami. Wśród założeń jest m.in. możliwość ustanowienia kapitału spółki w formie pracy lub własności intelektualnej.

newsletter biura rachunkowego

Jeśli chcecie być na bieżąco ze wszystkimi zmianami w prawie podatkowym i aktualnościami, zachęcamy do zapisania się do naszego newsletteraRaz w miesiącu wysyłamy podsumowanie najważniejszych wydarzeń i informacji. Obserwujcie też nasz profil na Twitterze, gdzie regularnie dzielimy się nowinkami ze świata księgowości, biznesu i podatków.

Zapraszamy!