1 lipca obudziliśmy się w nowej rzeczywistości. Chodzi oczywiście o nową rzeczywistość prawno-podatkową, która kolejny już raz w tym roku jest zmieniana i „udoskonalana”. Nie przez przypadek, akurat to słowo umieściliśmy w cudzysłowie. Polski Ład i ciągłe zmiany przepisów, nie ułatwiają życia przedsiębiorcom, księgowym, a nawet urzędnikom. Mimo, że nie wszystkie wprowadzone regulacje są złe z założenia, to od dłuższego czasu powodują niemałe zamieszanie. Niestety wiele na to wskazuje, że ponownie trzeba będzie zapomnieć o niektórych, aktualnych rozwiązaniach i oswoić się z nowymi.

A na ile są one wartościowe, potrzebne? Co dokładnie zmienia się po 1 lipca 2022 roku? O czym powinniście wiedzieć i jak przygotować się do tych zmian? Podsumowaliśmy najważniejsze informacje i oczywiście zachęcamy do zapoznania się z nimi. Dla własnego dobra 😉

Najważniejsze zmiany podatkowe od 1 lipca 2022r.

Zmiany podatkowe w trakcie trwające roku podatkowego rzadko kiedy są pożądanym zjawiskiem. Zwłaszcza, gdy dzieją się na samym początku okresu urlopowego. Mimo, że nowe przepisy dają możliwość modyfikacji sposobu opodatkowania za rok 2022, z tej opcji będzie można skorzystać dopiero po zakończeniu roku (poprzez złożenie wybranej przez przedsiębiorcę deklaracji podatkowej. W praktyce oznacza to, że podatnik, który już teraz wie, że będzie chciał rozliczyć swoje dochody w inny sposób niż dotychczas, nadal musi robić to zgodnie z pierwotnym wyborem. Jak kształtują się zmiany w przepisach od 1 lipca 2022 roku? Poniżej przygotowaliśmy skrótowe zestawienie 10 z nich.

10 zmian podatkowych od 1 lipca:

1. Obniżenie PIT z 17 do 12 procent – co w praktyce oznacza, że większość pracowników na etatach, umowach cywilnoprawnych, emeryci oraz przedsiębiorcy rozliczający się z wykorzystaniem skali podatkowej, zaczną oddawać fiskusowi mniej.
  2. Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł.
  3. Podniesienie progu podatkowego do 120 tys. zł,
  4. Likwidacja ulgi dla klasy średniej – wprowadzenie ulgi dla klasy średniej było jednym z bardziej kontrowersyjnych pomysłów zawartych w Polskim Ładzie, głównie przez skomplikowaną konstrukcję. Ulga miała rekompensować brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku. Ten pomysł ostatecznie trafił do koszta, a wspomnianą rekompensatą ma być obniżenie stawki podatku PIT.
  5. Ujednolicenie terminów rocznego rozliczenia PIT dla wszystkich formularzy do 30 kwietnia,
  6. Rozliczenie części składek zdrowotnych w podatku dochodowym dla przedsiębiorców na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej. Liniowcy będą mogli pomniejszać podstawę opodatkowania o zapłacone składki zdrowotne – ich limit wyniesie 8,7 tys. zł. Ryczałtowcy odliczą od dochodu 50 proc. zapłaconych składek, a podatnicy rozliczający się kartą podatkową pomniejszą podatek o 19 proc. zapłaconych składek.
  7. Możliwość stosowania kwoty wolnej u trzech płatników (pracodawców, zleceniodawców, ZUS).
  8. Zwiększony limit (z 3089 do 16 061,28 zł w 2022 r.) dochodów dziecka, który pozwala skorzystać z preferencji podatkowych przez rodziców.
  9. Znika ulga 1,5 tys. zł, wraca wspólne rozliczenie z dzieckiem.
  10. Zmiana formy opodatkowania w trakcie roku – niektórzy przedsiębiorcy będą mogli dokonać zmiany formy opodatkowania w trakcie roku (osoby, które jako formę opodatkowania za rok 2022 wybrały ryczał od przychodów ewidencjonowanych lub podatek liniowy).

O czym jeszcze warto pamiętać?

Tak jak wspomnieliśmy, zmiany podatkowe najmocniej odczujemy dopiero po zakończeniu roku 2022r. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców, którzy przeanalizują dochody zanim zlecą swoim księgowym złożenie deklaracji rocznej, jak i samych księgowych, którzy te kalkulacje będą musieli przygotować. Jedyna zmiana w stosunku do pierwszych miesięcy/kwartałów 2022 roku jest taka, że dokonując obliczenia zaliczki za miesiąc czerwiec, lub drugi kwartał, możemy skorzystać:

• przy skali podatkowej – z obniżonej stawki podatku, za czerwiec już liczymy podatek wg zmienionej skali,
  • przy podatku liniowym / ryczałcie ewidencjonowanym / karcie podatkowej – możemy skorzystać z odliczenia składek zdrowotnych w dostępnym limicie (pod uwagę bierzemy wyłącznie składki zapłacone),
  • wyjątek stanowią „ryczałtowcy” którzy z tej formy opodatkowania korzystali już w roku 2021. Będą oni mogli już od lipca rozliczać podatek wg skali podatkowej. Warunkiem takiego rozwiązania jest złożenie zawiadomienia do organu podatkowego w terminie do 22/08/2022.

Dodatkowe informacje i przykłady znajdziecie pod TYM LINKIEM. A tutaj znajdziecie dodatkowe informacje ważne dla pracowników.

Wiele wskazuje na to, że to nie koniec zmian w prawie i podatkach. Polski Ład był łatany i modyfikowany już tyle razy, że trudno nie odnieść wrażenia, że to saga, która prawdopodobnie prędko nie znajdzie swojego finału. A jak Wy sądzicie? Wprowadzone przepisy spełniają Wasze oczekiwania? Łatanie Polskiego Ładu ma dla Was sens? Co byście jeszcze zmienili? Zachęcamy do podzielenia się opiniami w komentarzach, a jeśli będziecie mieć problem lub wątpliwości jak dostosować się do nowych przepisów – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z naszym biurem rachunkowym!